شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵

کارشناس روابط بین الملل د رگفتگو با قدس آنلاین

همراهی ۶ وزیر بارییس جمهور چین گویای اهمیت سفربه ایران است/همکاری ایران وچین وروسیه یک مثلث قدرت جهانی ایجادمیکند/دیگر زمان واردات گذشته باید دانش فنی از چین وارد کرد

رییس جمهور

قدس آنلاین-ساحل عباسی:همراهی بیش از ۶ وزیر و تعداد دیگری از مقامات برجسته جمهوری خلق چین نشان از اهمیت جایگاه روابط راهبردی دو کشور دارد .سفر رئیس جمهور چین در بردارنده توسعه راهبردی و گسترش روابط منطقه ای و بین المللی و همکاریهای همه جانبه د رعرصه های سیاسی،اقتصادی و فرهنگی است.

سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ایران با امضای هفده سند همکاری امروز درمجموعه سعد آباد با استقبال رئیس جمهور ایران آغاز شد در این سفر یک روزه روابط راهبردی دو کشور ،تنظیم یک سند جامع 25 ساله و ارتقاء سطح روابط دو جانبه ظرف 10 سال آینده تا 600 میلیارد دلار جزء مباحث اصلی بین دو رئیس جمهور ایران و چین بوده است .توجه به قرار دادهای بلند مدت در زمینه های انرژی و سرمایه گذاری در راه آهن ،بنادر ،صنعت،گردشگری ،شهرک فناوری و دیگر موارد در جلسات عمومی و خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .قدس آنلاین در گفتگو با دکتر اصغر زارعی کارشناس مسائل بین الملل اهمیت سفر و ارتباط دو جانبه رئیس جمهور چین به ایران را مورد بررسی قرار داده است.

-سفر رئیس جمهور چین و امضای هفده سند همکاری بین ایران و این کشور را از چه جهاتی می توان مورد بررسی قرار داد؟

-مسلما سفرآقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین به تهران و امضای هفده سند همکاری میان ایران و جمهوری خلق چین تحولی دیگر در روابط منطقه ای جمهوری اسلامی ایران با کشور  قدرتمندی چون چین است .سفر آقای پینگ را  به تهران از جهات مختلفی می توان بررسی نمود .با به سرانجام رسیدن توافق برجام  هیات های متعددی از کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی به تهران سفر کرده اند و در این مذاکرات پیش نویس قراردادهای متعددی امضا شده هر چند بسیاری از این قرار دادها هنوز منجربه امضای قطعی قرار داد بین کشورهای اروپایی و ایران نشده اما سفر آقای پینگ به تهران ادامه همکاری هایی است که طی سالهای متمادی بین جمهوری اسلامی و جمهوری خلق چین استمرار داشته و همین مساله باعث شده چین به عنوان اولین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران تلقی شود .بی شک همکاریهای راهبردی جمهوری خلق چین در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در عرصه های مختلف زمینه گسترش همکاریها را حتی در افق های آینده بیش از پیش فراهم می کند .سفر آقای پینگ به عنوان اولین سفر رئیس جمهور خلق چین در دوره جدید تلقی می شود که این سفر به لحاظ توسعه روابط راهبردی و گسترش روابط منطقه ای و بین المللی و همکاری های همه جانبه در عرصه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مورد توجه بسیاری از رسانه های منطقه و بین المللی قرار گرفته است .همراهی بیش از شش وزیر و تعداد دیگری از مقامات برجسته جهوری خلق چین در این سفر با رئیس جمهور کشورشان نشان از اهمیت جایگاه روابط راهبردی دو کشور ایران و چین دارد. همزمان با سفر آقای پین به تهران قرار است که بیانیه مشترکی مبنی بر برقراری روابط راهبردی میان ایران و چین به صورت همزمان در پایتخت های دو کشور منتشر شود و در این بیانیه بر همکاریهای  گسترده و همین طور تداوم روابط فی مابینی تاکید شود .در این سفر رئیس جمهور چین و هیات همراه بناست که سند راهبردی را در عرصه های مختلف اعم از اقتصادی ،سیاسی و فرهنگی به امضاء برسانند که در واقع بخشی از توافقات در خصوص همکاری در ایجاد تاسیسات زیر بنایی مثل راه و ترابری، انرژی مخابرات، ساخت و ساز و ایجاد شهرک های اقتصادی در کشور به عنوان موضوعاتی است که طی مذاکرات و رایزنی های طرفین در عرصه های اقتصادی و زیر ساختی به امضا خواهد رسید.همزمان با این سفر، نشست رسانه های چین و ایران و تقویت تبادلات رسانه ای دو طرف در حال برگزاری است و با توجه به اینکه رسانه های چین به عنوان رسانه هایی که در عرصه نظام غرب به عنوان رسانه مستقل تلقی می شوند و تحت تاثیر القائات بنگاه های خبری غرب قرار ندارند باز می تواند روزنه ای برای همکاریهای طرفینی و فرهنگی و تبادل محصولات رسانه ای باشد که این مساله هم  می تواند در روابط دو کشور تاثیر گذار باشد.

-همکاری جمهوری اسلامی با چین و روسیه در پیمان شانگهایی چه مزیت هایی برای ایران خواهد داشت؟

-در ادامه این مذاکرات  آقای شینگ با مقام معظم رهبری ،رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدارهایی را طی سفر یک روزه خود خواهند داشت که  قطعا این سفر بازتاب مثبتی در ابعاد مختلف در افکار عمومی و رسانه های جهانی خواهد داشت چرا که جمهوری خلق چین یکی از کشورهای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد و یکی از اعضای 5+1 در مذاکرات برجام بوده و دیدگاه ها و نقطه نظرات مثبت جمهوری خلق چین در خصوص روابط با جمهوری اسلامی ایران وحمایت از سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی و عرصه های مختلف و حمایت از جمهوری اسلامی ایران  برای عضویت و همکاری فعال تر در عرصه های مختلف می تواند در این مذاکرات مورد توجه قرار بگیرد. از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران همکاریهای نزدیکی را با جمهوری خلق چین و جمهوری فدراتیو روسیه در پیمان شانگهای دارند که در این مذاکرات هم همکاریهای امنیتی ،سیاسی و دفاعی مطلوبی را دو کشور می توانند داشته باشند و براساس همکاریهای دو طرفه تا امروز به این شکل منتهی شده که تا کنون این روابط به سطح و عمق لازم برسد و نزدیکی روابط راهبردی ایران و چین به عنوان دو قدرت بزرگ در آسیا در کنار جمهوری فدراتیو روسیه می تواند یک مثلث راهبردی را برای تاثیر گذاری بر معادله قدرت در سطح منطقه و جهان به همراه داشته باشد و امیدوار هستیم که همکاریهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران و چین و روسیه به عنوان سه قدرت بزرگ آثار سازنده  و مثبت بیشتری را در عرصه معادلات سیاسی و امنیتی بین المللی به دنبال داشته باشد .

-پیمان شانگهای با ورود ایران و حمایت کشورهای قدرتمندی چون روسیه و هند تا چه اندازه می تواند در برابر دیگر پیمان ها چون ناتو حرفی برای گفتن در معادلات بین المللی داشته باشد؟

-جمهوری خلق چین با توجه به اینکه در کنار جمهوری فدراتیو روسیه و جمهوری هند سه عضو اصلی و راهبردی پیمان شانگهای هستند و جمهوری اسلامی ایران هم به لحاظ راهبردی در منطقه غرب آسیا به عنوان یک هم پیمان استراتژیک می تواند در این پیمان با کشورهای بزرگ آسیا همکاری داشته باشد اتحاد قدرتمندی را تشکیل می دهد . رایزنی های سفر آقای پینگ به تهران برای گسترش روابط دو طرفه  با پیمان امنیت شانگهای می تواند شرایط بسیار مطلوبی را برای کشورهای عضو این پیمان و منطقه به دنبال داشته باشد و بخشی از همکاریها و تعاملات بینا بینی در بین کشورهای عضو پیمان امنیتی شانگهای می تواند در عرصه های سیاسی اقتصادی و فرهنگی گسترش پیدا کند و زمینه های یک اتحاد قدرتمند را در منطقه آسیا و در کنار قدرتهای بزرگ اروپایی و آمریکای شمالی به همراه داشته باشد .ضرورت تقویت پیمان شانگهای همیشه مورد تاکید مقامات جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو وابسته همکاریهای خود را از سالها قبل از پیمان شانگهای آغاز کرده و پیوستن قطعی جمهوری اسلامی ایران به این پیمان می تواند نقطه قوتی برای  کشورهای هم پیمان و کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران باشد تا در عرصه های راهبردی بتوانیم تعاملات و راهبردهای خود را با این  کشورها که عمدتا صاحب قدرت و توانمندیهای لازم در عرصه های بین المللی هستند را گسترش دهیم .استفاده از  توانمندیها و ظرفیت های کشورهایی مثل چین که به عنوان قدرت اقتصادی اول دنیا و بالاترین رشد اقتصادی و بیشترین جمعیت را در خود دارد و کشور هند با جمعیت بالای یک میلیارد نفر  و جمهوری فدراتیو روسیه به عنوان یکی از قطب های اصلی قدرت دفاعی ،اقتصادی و امنیتی در آسیا و جهان می تواند این پیمان را به قوی ترین پیمان امنیتی و بین المللی و اقتصادی در دنیا ارتقاء دهد و همکاری این کشورها در قالب پیمان شانگهای یکی از اهرم ها و برگ های بسیار مهم در عرصه معادلات قدرت در نظام بین الملل  در آینده نزدیک خواهد بود و همکاریهای اصلی چهار کشور در این پیمان به اضافه  سایر کشورهایی که به عنوان سایر اعضا مطرح هستند می تواند این پیمان رابه یک قدرت راهبردی در برابر پیمانهایی چون ناتو در اتحادیه اروپا و دیگر پیمانهایی که برای ایجاد توازن در نظر گرفته شده انجام شود.

-با توجه به اینکه ایران در سالهای تحریم یکی از وارد کنندگان کالاهای چینی بود برای اینکه روابط جدید بر چنین مبنایی استوار نباشد نوع نگاه دولت به رابطه با این کشور قدرتمند اقتصادی باید چگونه و بر اساس چه معیارهایی تنظیم شود؟

-روابط اقتصادی چین با جمهوری اسلامی ایران در دهه های گذشته بیشتر به شکل واردات کالاها و اقلام مورد نیاز بوده که با توجه به تحریم های ظالمانه ای که از بدو پیروزی انقلاب نسبت به ملت ایران صورت گرفته یکی از بهترین مسیرها و مفرهایی که برای تامین بخشی از نیازهای عمومی جامعه دنبال می شد واردات کالا از طریق چین بود که با سهولت بیشتری در اختیار ملت قرار می گرفت.اما مهم آن است که در آینده پیش رو با استفاده از ظرفیت های برجام بتوانیم از توانمندی های تکنولوژیک و فناوریهای بسیار پیشرفته ای که جمهوری خلق چین  بدان دست پیدا کرده و در دنیا هم به لحاظ رشد اقتصادی سرآمد اقتصادهای روز آمد جهان است استفاده نماییم .این ظرفیت باید از طریق خریداری دانش و انتقال فناوری به داخل و همکاری پایاپای در عرصه فناوریهای توسعه گسترش بیابد و صرفا ورود روابط کشور به ورود کالا محدود نشود .جمهوری اسلامی با توجه به دستاوردهای علمی بالایی که دارد باید در حوزه  تبادل علمی و فناوری و تامین نیازمندیهای طرفین در ارائه خدمات فنی و دانش روز وارد شود و یکی از عرصه های مذاکرات معطوف به تبادل فناوری باشد .امیدوار هستیم دولت جمهوری اسلامی ایران بتواند با عقد قرار دادهای مناسب در عرصه های زیر ساختی خصوصا در صنعت نفت،پتروشیمی ،فولاد و ماشین سازی و سایر عرصه هایی که در کشور دانش لازم را دارند و هم جمهوری خلق چین از چنین توانمندیهایی برخوردار است این تبادل دانش و خدمات فنی در اولویت قرار بگیرد و روابط به ورود کالا و اجناس مصرفی نشود.