شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:

خداوند در واقعه کربلا برای همه راه هدایت قرار داده است

 بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: خداوند رویداد کربلا را به گونه‌ای تقدیر کرده است که در آن برای همه راه هدایت باشد.

به گزارش قدس آنلاین، ، حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سلسله جلسات عزاداری ماه محرم با عنوان «صلای عزا» که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد عنوان کرد: محافل حسینی زمینه بازگشت انسان‌ها به سوی خداست. خداوند رویداد کربلا را به گونه‌ای تقدیر کرده است که در آن، برای همه راه هدایت باشد.

وی با اشاره به اینکه ایمان در دل انسان‌ها زینت داده شده، گفت: کفر، فسق، عصیان، بدی و گناه به تکوین الهی، برای انسان‌ها نامطلوب است. این موضع قرآنی و اسلامی است.
وی افزود: امام خمینی(ره) در چهل حدیث می‌فرماید: «انسان برای گناه کردن باید توان بگذارد. یعنی اگر این طبع انسانی آلوده نشود، حقیقت انسان بر خیر است». این نگاه رحمانی به انسان است و در مقابل جنود شیطانی برای انحراف انسان سیاستی دارند. سیاست‌های شیطان برای اغوا و وسوسه انسان به گناه، در قرآن تبیین شده است؛ قرآن کتاب افشاگری و رسوا کردن شیطان است.
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی، تزئین را از مهمترین ابزارهای شیطان در منحرف ساختن بشر از راه راست دانست و تصریح کرد: در قرآن کریم هم آمده است «وَإِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ» شیطان چنانچه خود وعده داده است، بدی‌ها و زشتی‌ها را تزیین می‌کند. گاهی توجیه و بهانه‌تراشی برای ارتکاب گناه می‌سازد و کار بد را موجه و قابل پذیرش جلوه می‌دهد.
مرویان حسینی با تأکید بر اینکه بین خود گناه و توجیه آن تفاوت هست، گفت: توجیه گناه از خود گناه بدتر است. گناه و خلاف به طور طبیعی برای انسان غیرمعصوم اتفاق می‌افتد ولی در برابر این گناه مؤمنان پاک‌نهاد صادقانه برخورد می‌کنند، بازگشت می‌کنند، به جبران برمی‌خیزند و پشیمان می‌شوند.

*توجیه‌گری یکی از اسباب انحراف در طول تاریخ
وی، توجیه‌گری را یکی از اسباب انحراف در طول تاریخ دانست و گفت: توجیه گناه از خود گناه بدتر است، زیرا وقتی گناهی توجیه شد راه برای جبران آن بسته می‌شود. گناه موجه و زیبا جلوه داده می‌شود و بازگشت و توبه‌ای در کار نیست. توجیه گناه سبب آرایش و پیرایش آن در نظر دیگران شده و زمینه گسترش آن فراهم می‌شود. پس دیگران هم آن را خوب می‌پندارند.
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: کسانی که امام حسین(ع) و یاران باوفایش را به شهادت رساندند، نه از یهودیان و نه از مشرکان، بلکه از مسلمانی بودند که در لحظه انتخاب، تمایل به دنیا پیدا کردند و با توجیهات گوناگون و تهمت‌هایی که به امام معصوم زدند، دستشان به خون پاک‌ترین انسان‌های روی زمین آغشته شد و بدترین ظلم‌ها را به خاندان پیامبر(ص) و زنان و دختران و کودکان اهل بیت(ع)، روا داشتند.
وی جبرگرایی را از سیاست‌های توجیه‌گرانه و رفتار ستمبار یزید دانست و اظهار داشت: کار بنی امیه و ظالمان تاریخ همیشه پیشبرد انحرافاتشان با همین توجیهات بوده است. یکی از کارهای آن‌ها، جبرگرایی بود اینکه خواست خداست و مقدر الهی است هرچه پیش آمده است.
وی با اشاره به اینکه تقدیرگرایی و جبرگرایی خط باطلی برای توجیه ظلم‌ها از سوی حاکمان ستمگر از فراعنه تا طاغوت عصر حاضر بوده است، تأکید کرد: سیاست توجیه‌گرانۀ «المأمور معذور» نیز، در قرآن محکوم شده است. آن چیزی که انسان را آلوده می‌کند و سیاست شیطان است، توجیه گناه است. خدای متعال دل انسان را با عقلی صاحب تشخیص، با الهامات ربانی، با محافل معنوی هدایت می‌کند. توجیهات اقتصادی درباره انجام گناه نیز فراوان در همیشه تاریخ و از جمله امروز، دستمایه آلودگی‌ها بوده است.
وی با اشاره به محافل چندهزار نفری شیرخوارگان حسینی در سراسر دنیا که به یاد حضرت علی اصغر(ع) برپا می‌شود، خاطر نشان کرد: مجالسی که مادرها بچه‌های شش‌ماهه را می‌آورند و با امام حسین(ع) تجدید بیعت می‌کنند، نشان زنده‌ بودن قیام حسینی و هدایت‌گر بودن آن است.

منبع:آستان نیوز
پایان پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.