پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹

هدف جشنواره مد و لباس فجر شناسایی و حمایت از طراحان نوپا و جوان است

رئیس کارگروه مد و لباس فجر با اشاره به فراخوان یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، مهلت ارسال آثار به این رویداد را ۲۶ خرداد اعلام کرد و گفت: این رویداد به دنبال کشف استعدادهای نوظهور و شناسایی طراحان نوپا و جوانی است که نیازمند حمایت هستند.

جشنواره مد و لباس

به گزارش قدس آنلاین، سید مجید امامی در خصوص جشنواره مد و لباس فجر بیان کرد: یازدهمین جشنواره بین ­المللی مد و لباس فجر با توجه به اعلام فراخوان این رویداد و مهلت یک‌ماهه ارائه آثار، تا پنجشنبه ۲۶ خردادماه آثار متقاضیان را پذیراست‌.

وی افزود: تمامی علاقه­ مندان به حضور و واجدین شرایط در بخش رقابتی این دوره از جشنواره می‌­توانند آثار خود را در دو بخش مهارتی و مهارت جو، در هشت گرایش طراحی لباس اجتماع بانوان، طراحی لباس اجتماع آقایان، طراحی پوشاک کودک و نوجوان، طراحی چادر و پوشش سر، طراحی پارچه، طراحی کیف و کفش، طراحی زیورآلات و تزئینات لباس و طراحی بسته ­بندی پوشاک، با توجه به شرایط فراخوان در سایت جشنواره می‌توانند شرکت و اقدام به ارائه آثار مرتبط خود کنند.

هدف جشنواره مد و لباس فجر شناسایی و حمایت از طراحان نوپا و جوان است

مشروح فراخوان یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر به این شرح است:

در کلان گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، ارائه الگوی صحیح پوشش عفیفانه با عنایت به پیشینۀ تاریخی، فرهنگی و دینی ایران اسلامی، به یکی از اهداف مهم و ارزشمند فعالان و دستاندرکاران این حوزه بدل گردیده ‌است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همسو با این هدف متعالی و نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری با نام" تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" با برگزاری جشنواره مد و لباس فجر به مثابه فراگیرترین رویداد تخصصی مد و لباس در ایران، در نظر دارد بستر لازم جهت رشد و گسترش سطوح مختلف فعالیتی در این زمینه ها را، با شکل دادن به جریانی مؤثر و کارآمد در سپهر توسعه اقتصادی صنایع فرهنگی کشور برای پشتیبانی از تولیدات ملی و اشتغال جوانان به نحوی شایسته فراهم نماید.

مرور نحوه برگزاری و دستاوردهای ۱۰ دوره از جشنوارۀ مذکور نشان می‌دهد که با تبیین رویکردهای نوین و سپس اقدامات راهبردی همسو با اهداف اولیه شکل‌گیری این جشنواره، می‌توان این رویداد را به عرصه‌ای برای تمرکز بر فرهنگ پوشش عفیفانه و نیز گسترش میدان خلاقیت برای نیل به طراحی مد و لباس بر اساس هویت ایرانی- اسلامی تبدیل نمود. 

اهداف کلی:

  • هویت بخشی به طراحی مد و لباس و تقویت چارچوب های مُدسازی درکنار حفظ ارزش های فرهنگی
  • معرفی، ترویج و تقویت گفتمان مُد عفیفانه براساس فرهنگ پوشش ایرانی- اسلامی
  • بازآفرینی ارزشهای دینی، ملی و قومی و احیا و توسعه زیبایی‌شناسی بومی در کشور 
  • طراحی و تولید پوشاک زیبا، سالم، مناسب و در دسترس برای تمامی اقشار جامعه
  • تشویق و حمایت از طراحان، افراد توانمند و فعالان مستعد در حوزه مُد و پوشاک 
  • تبدیل فضای رقابتی به بستر رشد و استعدادیابی براساس اقتضائات فرهنگ ایرانی- اسلامی
  •  شناسایی و به کارگیری قابلیت‌های اقتصادی و فرهنگی کشور در راستای خودکفایی در حوزه مُد و پوشاک 
  • حمایت از تولید ملی و زمینه‌سازی برای ترویج مصرف کالای داخلی و اشتغال پایدار
  • شناسایی و تبیین چارچوب‌ها و استانداردهای کیفی، اعتلای هنر-صنعت مُد و لباس و ارتقای سلیقه جامعه
  • ایجاد زمینه‌های همکاری و بسترسازی برای نمایش توانمندی‌های داخلی در عرصه بین المللی 

گرایش های تأکیدی و مکمل:

۱) رویکرد کلی و محوری : رویکرد کلی جشنواره « ایران؛ سرزمین تعامل» و رویکرد محوری این دوره از جشنواره در تمام بخش های رقابتی« نمادشناسی در هنر ایرانی- اسلامی » است. 

اهداف طراحی موضوع: 

هنر در فرهنگ‌های دینی و سنتی همواره مفاهیم باطنی خود را در قالب نماد ارائه کرده است. درواقع، بیان نمادین به دنبال ایجاد زمینه‌ای ادراکی برای انتقال مفاهیم خاص است. افزون بر این، نمادها ظرفیتی برای انعکاس زیبایی‌ها و ابزاری برای ابراز مفاهیم غایب از حیطه حواس نیز هستند.

این دوره از جشنواره با توجه به سیر تداومی نمادها در هنر ایرانی- اسلامی که در عین رشد و گسترش، همواره مورد تأیید دوره‌های هم زمان خود نیز واقع شده‌اند، با تمرکز بر اشاعه فرهنگ پوشش عفیفانه و به کارگیری نمادها و مؤلفه‌های هویت ایرانی- اسلامی و با هدف ایجاد فضای رقابتی سالم و کشف استعدادهای نو و کمک به ارتقای سطح حوزه طراحی مُد و لباس با عنایت به بازار هدف و نگاه کاربردی برگزار می‌ شود.

۲) سبک فراگیر(استایل ترند) جشنواره:

ایران سرزمین اقوام مختلف با علایق متفاوت و فرهنگ‌های متنوع است. پوشاک یکی از مهمترین مصادیق این تنوع است. به طوری که از منظر محققان حوزه های مختلف، این تنوع پوشاک برگرفته از غنای تاریخی بوده که در جهان بی نظیر است. لباس محلی بازگوکننده هنر، فرهنگ و هویت هر سرزمین است. طرح، رنگ و هنرهایی که در دوخت و دوز لباس‌های سنتی هر منطقه استفاده می‌شود، تاریخ و سرنوشت مردم را روایت می‌کند. لباس‌های محلی ایرانی دنیایی از اصالت را با خود به دوش می‌کشند و تجلی باورها، عقاید و فرهنگ یک قوم هستند که نه تنها ارزش خود را از دست نداده، بلکه توانسته توجه‌ها را به خود جلب و در دنیای مُد امروزی نفوذ کند.

یکی از گرایش‌های تاکیدی و مکمل بخش رقابتی جشنواره یازدهم (۱۴۰۱) «طرح‌های مرکب اقتباس شده از فرم‌ها و نقوش لباس های محلی اقوام مختلف ایران» است.

۳)رنگ پیشنهادی جشنواره: رنگ سبز جزو رنگ‌های اصیل و محبوب در آثار مختلف هنری به شمار می‌آید و در فرهنگ ایرانی از گذشته تا به امروز دارای جایگاه ویژه‌ای نزد هنرمندان و هنردوستان بوده و سمبل طبیعت، بهشت، تقدس و پرهیزکاری و دارای هویت ملی است.

«سبز ایرانی» یا « سبز پرشین» یکی از ۹رنگی است که دنیا آن را به نام ایران میشناسد. این رنگ تلفیقی از رنگ سبز و خاکستری است. رنگ سبز می‌تواند به عنوان نمادی از شروعی تازه باشد و رنگ طوسی نمادی از مقاومت و ثبات است تا یادآور حال خوب و احساس آرامش باشد. طراحان مد و لباس نیز متناسب با رنگ اعلام شده می‌توانند با یکپارچگی بیشتری طرح های خود را ارائه نمایند. 

دسته بندی تخصصی 

در این دوره از جشنواره آثار ارسالی به بخش رقابتی، در دو دسته تخصصی (رویداد مهارت‌جو؛ ایده‌پردازی در قالب تصویرگری اثر) و (رویداد مهارتی؛ در قالب اثر تولید و اجرا شده) دریافت و در هر یک از مراحل پذیرش براساس شاخصه‌ها و معیارهای دقیق، مورد ارزیابی و داوری قرار خواهند گرفت. علاوه بر حمایت و تقدیر از آثار برتر، تمامی آثار پذیرفته شده در بخش نمایشگاهی نیز حضور خواهند یافت. 

۱) رویداد مهارت جویی؛ ایده پردازی در قالب تصویرگری اثر
در این بخش تمامی هنرمندان، علاقه مندان و طراحان جوان حوزه طراحی مُد و لباس با رعایت الزامات با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

شرکت کنندگان در این بخش ضمن برخورداری از شرایط سنی(حداکثر۳۵سال تمام) باید دارای تحصیلات یا مدرک مهارتی مرتبط نیز باشند.

این رویداد به دنبال کشف استعدادهای نوظهور و شناسایی طراحان نوپا و جوانی است که نیازمند حمایت و پشتیبانی هستند.

طراحان جوان سرشار از ایده‌های جدید بوده و بنابراین نیاز دارند که ایده‌هایشان با کمک یک راهنما در مسیر درست هدایت شود و این امکان با شرکت در رویداد مهارتجویی برای آنان فراهم خواهد شد.

رویداد مهارت جویی با شعار«حمایت از طراحان جوان؛ کمک به بقای طراحی مُد و لباس» حول محورهای اصلی (ایده پردازی و طراحی، استعدادیابی، آموزش و کارآفرینی) و با هدف کشف استعدادها، تقویت روحیه رقابت و آفرینش خلاقیت، انتخاب در نگاه نوآورانه، توجه به ضرورت سرمایه گذاری حرفه‌ای بر روی هنرجویان، دانشجویان، طراحان جوان و ایجاد ارتباط موثر و مناسب آنان با مراکز صنعتی، اصناف و برندهای مطرح این حوزه و پشتیبانی از ایده های کاربردی متناسب با نیاز جامعه همسو با جریانسازی فرهنگ پوشش عفیفانه ایجاد شده است.

گرایشهای ارائه آثار در رویداد مهارت جویی عبارتند از:

۱-۱)طراحی لباس اجتماع بانوان (ایده پردازی و تصویرگری اثر به صورت نرم افزاری / دستی)

۲-۲)طراحی لباس اجتماع آقایان (ایده پردازی و تصویرگری اثر به صورت نرم افزاری / دستی)

۲-۳)طراحی لباس کودک و نوجوان(ایده پردازی و تصویرگری اثر به صورت نرم افزاری / دستی)

۲-۴) طراحی چادر و پوشش سر (ایده پردازی و تصویرگری اثر به صورت نرم افزاری / دستی)

۲-۵)طراحی پارچه (ایده‌پردازی و تصویرگری اثر به صورت نرم افزاری / دستی) 

۲-۶) طراحی کیف و کفش (ایده پردازی و تصویرگری اثر به صورت نرم افزاری / دستی)

۲-۷)طراحی زیورآلات و تزئینات لباس (ایده پردازی و تصویرگری اثر به صورت نرم افزاری / دستی)

۲-۸)طراحی بسته بندی (ایده‌پردازی و تصویرگری اثر به صورت نرم افزاری / دستی)

مراحل و نحوه ارزیابی رویداد مهارت جویی

شرکت کنندگان در این بخش ضروری است همزمان با ثبت نام در تارنمای جشنواره مستندات حرفه ای خود اعم از؛ گواهی اشتغال یا فراغت از تحصیل و سایر مدارک آموزشی مرتبط را بارگذاری نمایند.

ارسال کلیه آثار در این بخش ابتدا در قالب «تصویرگری اثر» خواهد بود. 
هر طرح باید به صورت دستی یا نرم افزاری در بُرد قطع (۷۰×۵۰) تمام رنگی و با طراحی متعلقات و سایر مواردی که به طور کامل در قالب مشخصی که به عنوان نمونه برای هر گرایش از مسابقه به صورت مجزا و در سایت جشنواره موجود است، ارائه شود.

در مرحله اول، داوری آثار توسط هیأت داوران تخصصی هر گرایش در دبیرخانه جشنواره انجام شده و طرح‌های برتر انتخاب می‌شوند. در مرحله دوم، منتخبین مرحله اول(منتی‌ها) با شرکت در جلسات آموزشی، تکمیلی و توجیهی، وارد مرحله استارتاپی(منتورینگ) شده و ضمن دسته بندی و تشکیل گروه های حرفه ای، با ارائه مشاوره های تخصصی تحت نظر اساتید هر حوزه (منتورها) به اصلاح طرح هایشان در بازه زمانی اعلام شده می‌پردازند.

در این دوره ها، کلیه طراحان جوانِ برگزیده، این فرصت را خواهند داشت تا از آموزش های لازم و کاربردی در حیطه کار خود بهره مند شوند تا اینگونه بتوانند، ایده و طرح خود را با شناخت سلیقه جامعه ارتقاء داده و همگام با آن با بازار و تولید نیز آشنا شوند.

داوری نهایی از روی آثار اصلاح شده انجام خواهد شد. در مرحله آخر آثار توسط هیأت داوران، دست اندرکاران برگزیده صنف و صنعت و آرای مردمی مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از جمع بندی آراء از آثار منتخب در مراسم اختتامیه تقدیر به عمل خواهدآمد.

« لازم به ذکر است طرح‌های منتخب با هزینه حامیان جشنواره با استاندارهای تعیین شده قیمت گذاری و اجرا شده و نمایشگاه جشنواره با نمایش آثار تائید شده نهایی، برگزار خواهد شد.»

۲) رویداد مهارتی؛ در قالب اثر تولید و اجرا شده
در این رویداد علاقمندان، فعالان و افراد مستعد حوزه طراحی مُد و لباس که آثارشان با کیفیت بالا طراحی، اجرا و به تولید رسیده است (بدون محدودیت سنی) با یکدیگر رقابت خواهند کرد. تمرکز این رویداد بر زمینه سازی و ایجاد انگیزه برای طراحان مد و لباس در فضای حرفه ای و کمک به مطرح شدن و معرفی آنان به جامعه هنری است. رویداد مهارتی با شعار«معرفی طراحان خلاق و توانمند؛ کمک به ارتقای سطح کیفی طراحی مُد و لباس» و حول محورهای اصلی( طراحی، تبلیغ، تولید و عرضه) با هدف ارائه دیدگاهی نو به بازار، ایجاد فضای رقابتی سالم بین طراحان مد و لباس، معرفی افراد خلاق، توانمند و تولیدکنندگان برتر، ترغیب و حمایت از طراحان به ارائه طرح‌ها و الگوهای مناسب با فرهنگ جامعه، نمایش آثار فاخر با الگوهای بهروز و نوآورانه و پشتیبانی از ایده‌های کاربردی متناسب با نیاز جامعه، همسو با جریان سازی فرهنگ پوشش عفیفانه ایجاد شده است. گرایش‌های ارائه آثار در رویداد مهارتی عبارتند از:
 
۲-۱)طراحی لباس اجتماع بانوان(اثر تولید و اجرا شده توسط شرکت کنندگان)
۲-۲)طراحی لباس اجتماع آقایان(اثر تولید و اجرا شده توسط شرکت کنندگان)
۲-۳)طراحی پوشاک کودک و نوجوان(اثر تولید و اجرا شده توسط شرکت کنندگان)
۲-۴) طراحی چادر و پوشش سر(اثر تولید و اجرا شده توسط شرکت کنندگان)
۲-۵)طراحی پارچه (اثر تولید و اجرا شده توسط شرکت کنندگان)
۲-۶) طراحی کیف و کفش(اثر تولید و اجرا شده توسط شرکت کنندگان)
۲-۷)طراحی زیورآلات و تزئینات لباس(اثر تولید و اجرا شده توسط شرکت کنندگان)
۲-۸)طراحی بسته بندی پوشاک(اثر تولید و اجرا شده توسط شرکت کنندگان)

مراحل و نحوه ارزیابی رویداد مهارتی

علاقه‌مندان از طریق سامانه جشنواره اقدام به ثبت‌نام می‌نمایند. برای شرکت در این رویداد، ضروری است تصویر آثار «طراحی شده در قالب تصویرگری دستی یا نرم افزاری» یا «تولید و اجرا شده توسط شرکت کنندگان» در ابتدا به صورت تک اثر یا مجموعه(کالکشن) الزاماً به صورت عکس هنری و حرفه‌ای تمام رنگی با زمینه تک رنگ، به همراه شناسنامه اثر و جزئیات دیگری که در قالب تعیین شده در تارنما(سایت) جشنواره قرار گرفته است، در بازه زمانی اعلام شده ارائه شوند.

پیش از نمایش آثار، همه آثار ارسالی(اعم از طراحی در قالب تصویرگری یا طرح تولید و اجرا شده) داوری خواهند شد تا بهترین‌ها به بخش نمایش وارد شوند. نتایج بررسی و داوری اولیه توسط دبیرخانه جشنواره به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

در مرحله دوم، شرکت کنندگانی که آثارشان در مرحله اول داوری برگزیده شده است درصورتی که ارائه آنان در قالب تصویرگری اثر بوده می‌بایست آثار پذیرفته شده را نمونه سازی و تولید نموده و یا اثر تولید شده را کاملاً مطابق تصویری که ارائه نموده‌اند و در بازه زمانی اعلام شده توسط دبیرخانه جشنواره، از طریق پست برای داوری بصری به آدرس دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. آثار ارسال شده در مرحله نهایی مورد ارزیابی هیأت داوران، دست اندرکاران برگزیده صنف و صنعت و آرای مردمی قرار گرفته و پس از جمعبندی آراء، منتخبین برگزیده و در مراسم اختتامیه معرفی و تقدیر خواهند شد.

«لازم به ذکر است کلیه آثار منتخب این بخش از حمایت مادی و معنوی حامیان جشنواره برخوردار و پس از کارشناسی و قیمت گذاری براساس شاخص‌ها و استانداردهای متعارف از شرکت کنندگان خریداری خواهند شد.

بخش ویژه

بخش ویژه به طراحی «پوشاک مشاغل» در قالب موضوع جشنواره اختصاص خواهد یافت. شرکت کنندگان در کلیه گرایش‌ها، می‌توانند علاوه بر ارسال آثار در گرایش‌های اصلی، در این بخش نیز شرکت نمایند. پذیرش آثار در این بخش در قالب تصویرگری اثر خواهد بود و از آثار برگزیده نیز به صورت مجزا تقدیر خواهد شد. شایسته است در این بخش آثاری با نگاه جامع و کاربردی برای مشاغل مختلف جامعه در سایت جشنواره ارسال گردد.

مسابقه حضوری طراحی

د راین بخش کلیه طراحان حرفه‌ای به صورت مستقل یا گروهی و تولیدکنندگان و مؤسسه‌های تولیدی دارای نام و نشان تجاری می‌توانند آمادگی خود را جهت رقابت در بخش مسابقه حضوری طراحی با عنوان «طراحی و تولید ایده خلاقانه» در فرم ارائه شده اعلام نمایند و ضمن ثبت نام در تارنمای جشنواره، کلیه سوابق تخصصی خود و افراد گروه را به عنوان سابقه فعالیت و تخصص هر فرد مشخص نمایند.

هیأت انتخاب پس از بررسی فرم‌های ارسالی و با در نظر گرفتن مندرجات اعلامی و اولویت متقاضیان، نسبت به انتخاب گروه اقدام می‌نمایند. نتایج نهایی شرکت کنندگان و شرایط برگزاری مسابقه از طریق سایت جشنواره به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. 


شرایط و مقررات عمومی

  • شرکت در گرایش‌های مختلف رویداد برای تمامی طراحان، فعالان و فرهیختگان حوزه مُد و لباس آزاد است.
  • حداکثر سن متقاضیان برای شرکت در بخش مهارتجویی ۳۵سال و برای شرکت در بخش مهارتی بدون محدودیت سنی است.
  • ارتباط طرح‌های ارائه شده با اهداف و موضوع کلی جشنواره الزامی است.
  • تعداد طرح‌های مجاز برای ارسال در هر یک از گرایش‌های رقابتی حداکثر ۵ اثر است.
  • شرکت کنندگان می‌توانند با توجه به تخصص و دامنه فعالیت حرفه‌ای خود همزمان در تمامی گرایش‌های رقابتی شرکت نموده و اقدام به ارسال اثر نمایند.
  •  طرح‌ها باید اصیل بوده و برای نخستین بار در این رویداد رسمی ارائه شده باشند. احراز کپی بودن هر اثر، سبب حذف اثر از مسابقه و مشمول محرومیت‌های دیگر و جبران خسارت‌های احتمالی خواهد بود.
  • در تمام مدت برگزاری جشنواره شرکت‌ کنندگان ملزم به رعایت زمانبندی مشخص شده هستند. 
  • عدم شرکت در جلسات به منزله عدم تمایل متقاضی برای ادامه حضور در جشنواره است.
  • تنظیم زمانبندی برنامه‌ها و هرگونه تغییرات در اختیار دبیرخانه است و هیچ اثری پس از ورود و ثبت در دبیرخانه، تا پایان برنامه‌های رویداد عودت داده نخواهد شد.
  • هریک از طرح‌های ارسالی برای شرکت در رویداد مهارتجویی باید به طور جداگانه مشابه فرمتی که توسط جشنواره برای هر بخش ارائه شده است، شیت بندی شده و توضیحات مرتبط با طرح‌ها نیز در قسمت‌های تعیین شده تکمیل شوند، اما برای آثاری که در رویداد مهارتی به صورت طراحی در قالب تصویرگری اثر ارسال می‌شوند نیازی به شیت بندی و ارائه در قالب مشخص نیست. 
  • نحوه ارائه مستندات و ارسال نمونه‌های ساخته یا تولید شده براساس اندازه اصلی خواهد بود.
  • ارسال طرح و شرکت در مسابقه به منزله پذیرش آیین نامه مسابقه از سوی شرکت کنندگان است و شرکت کننده باید تابع کلیه قوانینی که در حین انجام کار و حضور در بخش رویداد جشنواره تصویب می‌شود، باشد.
  • مالکیت مادی و معنوی طرح‌ها و نمونه‌های منتخب، متعلق به دبیرخانه جشنواره خواهد بود و دبیرخانه جشنواره مجاز است از آثار ارائه شده در نمایشگاه‌های مختلف و مواردی همچون پوستر، کتاب، چندرسانه‌ای، مجموعه آثار، ویژه نامه‌ها، فضای مجازی و سایر اقلام تبلیغاتی و رسانه‌ای بر اساس شرایط ذکر شده در فراخوان استفاده کند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
  •  به طرح‌های اجرا شده‌ی برتر رویداد، هدایا و امکانات ویژهای تعلق خواهد گرفت.
  • برای اطلاع از جزییات شاخص‌های داوری و جوایز به بخش مربوط در تارنما(سایت) جشنواره مراجعه شود. هرگونه ارتباط و یا اطلاع رسانی تنها از طریق کانال‌های ارتباط رسمی عنوان شده در فراخوان جشنواره معتبر است.      

 «لازم به ذکر است علاوه بر این فراخوان کلیه گرایش‌ها دارای فراخوان تخصصی خود هستند که از طریق سایت(تارنما) جشنواره در دسترس است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

نظر شما